De meeste deskundigen zijn het erover eens: agressief gedrag is er een van alle soorten dat ontstaat wanneer iemand zijn zin niet krijgt.
Dat de gevolgen van verbale agressie belangrijk zijn blijkt ondertussen eveneens duidelijk. Stress voor het individu en imagoverlies, verminderde motivatie bij het personeel,... zijn legio. Maar er bestaan remedies waarbij opgeleid personeel handvaten aangeleerd krijgt om verbale agressie te voorkomen en te hanteren zodat de schadelijke gevolgen tot een minimum beperkt blijven.
Deze opleiding heeft als doelstelling om de cursisten aan te leren:
dat er verschillende vormen van agressie bestaan waarop anders gereageerd kan worden, vanuit deze achtergronden ontstaat er een rationeel begrip waarom de ander agressief is;
de verschillende soorten van agressie tijdens het uitvoeren van hun job te herkennen;
tijdig signalen op te vangen van escalerende agressie aan de hand van onder andere de lichaamstaal;
aan te geven wat beter niet te doen in een situatie waarin agressie kan ontstaan of waarin agressie aanwezig is;
te anticiperen op situaties waarin agressie kan ontstaan, onder andere door het geven van een assertieve boodschap;
het gedrag van de agressor te kunnen ombuigen aan de hand van hanteringschema’s specifiek voor de verschillende soorten agressie;
deze kennis te kunnen toepassen in simulaties met een professioneel acteur.
Geef ons uw interesse door indien u er geen datum beschikbaar is, de geplande datum voor u niet past en/of deze sessie volzet is. Van zodra een vijftal personen ingeschreven zijn op de interesselijst stellen wij u een nieuwe datum voor. Uw inschrijving op de interesselijst is kosteloos en zonder enige verplichting.
Valkuilen in het omgaan met agressie (gezichtsverlies, machtspositie, persoonlijk territorium, fysiek contact, ‘rustig’, discussie)
Hoe ziet men agressie aankomen?
Belang van lichaamstaal
Hoe omgaan met agressie? (interactie, voorbeelden, flipchart, slides)
Hanteringschema voor het reageren op frustratieagressie: meeveren
Hanteringschema voor het reageren op instrumentele agressie: normeren
Simulaties (met een professionele acteur)
Demonstratierollenspelen tussen acteur en trainer rond het geven van een assertieve boodschap in conflictsituaties
Simulaties tussen acteur en deelnemers (aan de hand van de hoefijzermethode) rond het geven van een assertieve boodschap
Vaardigheidsrollenspelen tussen deelnemer en acteur rond moeilijke situaties op de werkvloer
Grondige nabespreking (door deelnemers, acteur en trainer) met toepassing van de aangebrachte theoretische inzichten
Afsluiten (discussieforum, slides)
Overzicht van het afgelegde traject
Conclusies van de dag
Afsluitende vragenronde
Invullen van evaluatieformulieren
PRAKTISCHE INFORMATIE
Duurtijd: 1 lesdag (6 lesuren)
Uren: 09:00 tot 16:30
Plaats: Febelfin Academy: Phoenix building, Koning Albert II-laan 19, 1210 Brussel
Methodologie
Een ‘Klassikale opleiding’ volg je in groep. Je bent samen met de andere deelnemers en de docent aanwezig op een afgesproken tijdstip in hetzelfde leslokaal. Er is mogelijkheid tot interactie en feedback, zowel van de deelnemers naar de docent toe als omgekeerd. Het lesmateriaal bestaat als basis uit een presentatie via het MyFA leerplatform , aangevuld met diversen zoals (digitale syllabus, presentatie, audiovisuele fragmenten, …).
Opleidingsmateriaal: Powerpoint presentatie.
Inschrijven nieuwsbrief
Op de hoogte blijven van onze nieuwe opleidingen? Maandelijks onze beste artikels in uw mailbox? Schrijf u snel in voor onze nieuwsbrief!