Het is niet altijd vanzelfsprekend om op een professionele en efficiënte manier te communiceren. Deze opleiding helpt je om goed te luisteren naar vragen en klachten van klanten en hier op een assertieve wijze op te reageren.
Deze opleiding heeft als doelstelling om:
te leren omgaan met ontevreden cliënten op een assertieve en constructieve wijze;
klachten efficiënt te kunnen behandelen;
op deze manier voor klantentevredenheid te zorgen.
De opleiding kan gevolgd worden door verschillende doelgroepen die:
veelvuldige professionele klantencontacten hebben, zowel intern als extern, zowel persoonlijk als telefonisch (bijvoorbeeld loketbedienden, administratief medewerkers, dossierbeheerders…)
een beter inzicht willen krijgen in de relatie met hun klanten
de relatie met hun klanten willen optimaliseren.
Vereiste voorkennis
Basic level: Er is geen specifieke voorkennis vereist voor deze opleiding.
De deelnemers hebben inzicht in de basisprincipes van communicatie. In deze workshop leren de deelnemers al doende. Er wordt dus een actieve participatie van hen verwacht.
Programma
INHOUD
Dag 1
Klantgerichtheid
De klant: wie is hij?
De relatie tussen de klant, het bedrijf en mijn functie
Klantgericht - Bedrijfsgericht
De klant beslist met wie hij zaken doet
Kenmerken van de hedendaagse klant
Wat verwacht de klant van de dienstverlening?
Mijn persoonlijke bijdrage aan het klantgerichte imago van mijn functie
Mijn bijdrage aan een klantgericht imago van het bedrijf
Enkele punten om onze klantbenadering te verbeteren
Vijf onaanvaardbare gedragingen
Wat is een klant?
Dag 2
Een klantgerichte houding veronderstelt een goede communicatie
Wat is communicatie?
Verbale communicatie, een alledaags feit
Communicatie als proces
Vier axioma's met betrekking tot communicatie
Communicatie bestaat uit verbale en non-verbale taal
Het is onmogelijk om niet te communiceren
Het gesprek wordt gekenmerkt door twee niveaus: de inhoud en de relatie
Communicatie is circulair
Moeilijkheden in interpersoonlijke communicatie
De ontvanger wil geen dialoog aangaan
De ontvanger wil wel dialoog aangaan
De telefoon en klantgerichtheid
De verschillende functies van de telefoon
Voordelen en nadelen van de telefoon
Een klacht: hoe deze positief te ontvangen?
Zorg voor de taal
Enkele tips
Enkele extra overwegingen
Structuur, inhoud en technieken van een klantgericht telefoongesprek
Persoonlijk actieplan
PRAKTISCHE INFORMATIE
Duurtijd: 2-daagse opleiding
Uren: 9u-17u (6 lesuren per dag)
Plaats: Febelfin Academy, Phoenix gebouw - Koning Albert II-laan 19 1210 Brussel
Methodologie
Een ‘Klassikale opleiding’ volg je in groep. Je bent samen met de andere deelnemers en de docent aanwezig op een afgesproken tijdstip in hetzelfde leslokaal. Er is mogelijkheid tot interactie en feedback, zowel van de deelnemers naar de docent toe als omgekeerd. Het lesmateriaal bestaat als basis uit een presentatie via het MyFA leerplatform , aangevuld met diversen zoals (digitale syllabus, presentatie, audiovisuele fragmenten, …).
Opleidingsmateriaal: PowerPoint presentatie
Docenten
Dominique Silvie M Stulens
Personal development
Inschrijven nieuwsbrief
Op de hoogte blijven van onze nieuwe opleidingen? Maandelijks onze beste artikels in uw mailbox? Schrijf u snel in voor onze nieuwsbrief!